De vegades es guanya i de vegades s’aprèn. Aprenentatge dels errors

De vegades es guanya i de vegades s’aprèn. Aprenentatge dels errors

Christian Gálvez, presentador, historiador i escriptor acaba de publicar una biografia de Leonardo da Vinci, en la qual explica que Leonardo era un gran fracassat, de fet, només va triomfar els darrers dies de la seva vida a la cort de Francesc I de França. I, no només això, no sabia llegir ni escriure, era dislèxic, bipolar i tenia dèficit d’atenció, una perla, vaja!

Molts personatges famosos també han fallat moltes vegades, i han perseverat: Abraham Lincoln, Steve Jobs, Michael Jordan…

Està clar que la cultura del fracàs està més estesa a d’altres països que al nostre, però avui ja no és excusa, està demostrat que s’aprèn molt del fracàs, i que el secret està en no rendir-se.

En el món de l’ensenyament aprendre del fracàs tampoc és una pràctica habitual, però aporta elements molt positius en l’aprenentatge dels alumnes:

  • Resiliència, no et rendeixis. Haver fallat vol dir haver provat i après que una solució no funciona.
  • Anàlisi, busca perquè aquesta solució no funciona i prova noves solucions.
  • Innovació, si has fracassat diverses vegades prova a pensar diferent, surt del teu marc mental.
  • Expectatives, si vols pots. Difícil no vol dir impossible, només és qüestió de voler i perseverar.

La vida real és una successió de fracassos amb algun encert entre mig.

Us hem preparat una llista de projectes, on s’ha provat a aprendre a partir dels errors.

University Park Campus School

UPCS, a Worcester, Massachusetts, facilita als seus estudiants aprenentatge a partir del fracàs. El que es vol aconseguir és que els estudiants no es rendeixin front a les adversitats, ja que a la vida real això no és possible, i que esquivar els problemes no els elimina. Dos projectes concrets:

  • Els alumnes reben formació per a la qual no estan preparats, i els cal trobar estratègies per entendre allò que no coneixen.
  • Identificar allò que no saben fer bé i ajudar-los a superar aquestes barreres.

Aprenentatge dels errors al laboratori de biologia

Un grup de professors de laboratori de biologia fomenten l’aprenentatge dels alumnes facilitant que cometin errors al laboratori.

Recursos per aprendre dels errors

  • És un error no incloure l’error en el procés d’aprenentatge
  • Aprèn com un astronauta, què faríem si fóssim sols a la lluna?
  • Ajuda als alumnes a no tenir por dels errors
  • Reforça l’amistat dels alumnes amb els errors
  • Empatitza amb altres persones que s’han equivocat

Elisabeth Saunder, nou lliçons que s’aprenen amb els errors

Els errors són una altra manera d'aprendre
Els errors són una altra manera d’aprendre

Fallar, és una manera d’aprendre!

The following two tabs change content below.
Joan Ras

Joan Ras

Soci i CEO a Induct SEA, S.L. en Induct SEA, S.L.
Economista i Màster en Economia Aplicada per la UPF. Ha estat consultor d’Estratègia i Operacions durant més de 15 anys, especialment en els sector Ensenyament, Públic, i Salut. Des de principis de 2013, lidera l'oficina a Barcelona del Grup Induct. Professor d’Innovació i Emprenedoria a la UPF.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*