Quins valors o tendències podem treure d’un concurs d’idees?

Quins valors o tendències podem treure d’un concurs d’idees?

Aquest 19 de juliol vam participar en la presentació al comitè de direcció de Vallformosa de les 6 millors idees del primer cicle d’innovació en el projecte CavaLab.

En aquest article, lamentablement no podem ensenyar-vos els projectes que s’han presentat en aquesta 1a edició, per motius de confidencialitat. Però el que sí que volem compartir amb vosaltres, són els valors o les tendències que estan inherents en alguns d’aquests projectes, des de la co-creació com a motor d’innovació, a la reinvenció de la cadena de valor, a la RSC com a eix per a diferenciar-se , o el posar en valor a actors clau del procés d’elaboració.

En els nostres tallers, una de les tècniques de creativitat que més utilitzem és el trendstorming. Es tracta de compartir amb els participants una sèrie de tendències que estan transformant la societat perquè els participants puguin aplicar-les als reptes de negocis sobre els quals estem tenint idees.

Taller de trendstorming
Taller de trendstorming

Us deixem algunes d’aquestes tendències que es deriven d’aquests projectes:

1. Co-creació

La personalització i adequació dels productes als seus clients és una de les variables més valorades per les marques. En aquest sentit, les estratègies de co-creació es presenten com una forma de fer que els consumidors puguin participar en la creació dels productes que després consumiran. Hi ha multitud de projectes en què les marques ofereixen als seus clients poder participar en l’elaboració del seu producte (com, per exemple, el projecte Cuusoo de Lego). Si aquesta tendència a incentivar la co-creació s’ajunta amb un dels elements que més diferencia una marca, el packaging, la innovació pot aconseguir grans resultats. Co-crear amb el packaging, per exemple, com el de Coca-Cola que llança un concurs per dissenyar l’etiqueta de les seves ampolles, pot ser una gran alternativa perquè els consumidors puguin donar la seva opinió del que els agradaria.

Participants Cavalab co-creant
Participants Cavalab co-creant

2. Responsabilitat social corporativa (RSC)

Un altre dels punts que s’extreuen dels projectes que es van presentar, és com la innovació utilitza les estratègies de responsabilitat social corporativa (tornar-li a la societat allò que li dóna a una empresa) com a font per aportar valor als clients i a la societat.

Actualment, en un mercat on alguns productes són pocs diferenciats, la diferenciació de marca pot fer-se des de les emocions dels consumidors. En una societat cada vegada més preocupada pels problemes socials, la responsabilitat social corporativa permet aportar valors a les marques que són ben valorades pels seus clients. Fernando Lázaro tracta aquest tema i la importància d’invertir en innovació social en el post 8 cassos que expliquen per què has d’invertir en innovació social.

Algunes marques ja utilitzen el seu packaging per informar del compromís amb la societat o amb el medi ambient. Per exemple, a través d’un codi QR, els consumidors poden accedir a la memòria de la RSC amb tots els projectes solidaris amb els quals col·labora l’empresa.

A més, les marques cada vegada més participen en plataformes de crowdfunding social (por exemple, Ulule) on poden trobar causes solidàries amb les quals col·laborar. Això ho fan amb l’objectiu de poder participar en aquells projectes que són més propers a la seva activitat empresarial. A més, també utilitzen aquests canals per crear noves causes solidàries perquè els seus clients o els seus empleats també puguin involucrar-se. I no només això, sinó que la seva presència en aquests nous canals de crowdfunding social esdevé un motor per millorar la seva reputació.

Al nostre bloc podeu trobar nombrosos articles amb referència a la innovació social, com el post de la Livia sobre la innovació social i el top manta, o el post de la Mireia sobre projectes d’innovació social per a la integració dels refugiats.

3. El moment de consum

Un dels objectius de la innovació és aportar valor a l’experiència dels nostres clients. I no hi ha millor moment en el cas dels consumidors que l’específic en què consumeix el producte. Una de les tendències que moltes organitzacions estan fent és intentar acostar-se cada vegada més als seus clients, ja sigui a través de canals digitals o espais presencials. És a dir, que no només volem que els clients puguin trobar els nostres productes, sinó que la nostra empresa portarà els seus productes allà on és el client. Un bon exemple, són els foodtrucks que participen en fires urbanes. Aquesta tendència obre un món de possibilitats perquè els valors dels seus productes es puguin acostar més als seus clients i, sobretot, donar suport a la socialització del moment de consum. És a dir, que en consumir un producte puguis compartir-ho amb la teva comunitat de contactes. Vallformosa ha identificat aquesta tendència com un canal per fer arribar els valors del camp a la ciutat, lloc on viu cada vegada més part de la població.

4. Reconèixer a actors clau del procés que estan oblidats

En una societat tan consumista com la nostra, els distribuïdors han agafat un paper clau ja que són els que faciliten l’accés a tot tipus de productes o serveis dels consumidors de la forma més simple possible. En molts casos, els distribuïdors s’emporten la major part del pastís dels marges de venda d’aquests productes. Però ara, de nou s’està posant en valor la importància dels productors, és a dir, els que formen part de la primera etapa del procés de creació d’un producte. Així, per exemple, alguns restaurants es diferencien per cuinar amb productes km0, és a dir, amb productors propers al seu establiment. Aquesta tendència de les empreses a apropar-se als proveïdors se centra en aportar-los valor i, per tant, conèixer i satisfer les seves necessitats. Si això ho aconseguim, podrem fidelitzar proveïdors clau i tindrem millors proveïdors i gràcies a la seva millora, podrem oferir un millor producte o servei. Algunes empreses han creat clubs exclusius per als seus millors proveïdors per oferir-los serveis de valor afegit.

I aquestes són algunes de les tendències que es deriven de la 1a edició de CavaLab.

Equip del Cavalab
Equip del Cavalab

Feu una ullada a aquest post que parla de 8 projectes innovadors en el sector vitivinícola.

I ara et toca a tu. Com aplicaràs aquestes tendències als teus reptes empresarials? Ens ho expliques?

The following two tabs change content below.
Xavier Olba

Xavier Olba

Consultor en Estrategia Digital i Open Innovation en Salut en Induct SEA, S.L.
Consultor en Estratègia Digital i Open Innovation en Salut. Més de 15 d'anys d'experiència en la gestió de models de negoci en l'àrea de la salut.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*