Manifest

La innovació és sobretot, un fenomen de caire social (més que econòmic), que implica a les persones, ja sigui en el si de les organitzacions o com a membres de la societat.

“No hi ha innovació sense societat.”
Daniel Innerarity, filòsof

“La innovació social explica el 75% de l’èxit de les iniciatives innovadores.
Henk W. Volberda, professor de la Rotterdam School of Management

Mapa Conceptual d' Induct
Mapa Conceptual d’ Induct

La col·laboració en obert ja està canviant les nostres societats.

Imatge de la campanya de Change.org
Imatge de la campanya de Change.org, per eliminar la comissió de 5UDS del Bank of America

Les TIC afavoreixen a que es creï una societat de la innovació on qualsevol persona pot generar canvis, un nou valor i impacte social. Per sort, bona part de la societat es troba ja immersa dins d’aquest moviment, que permet que governs i organitzacions estiguin canviant les seves actituds.

Però tots sabem que la realitat del carrer és una altra:

  • Aproximadament un 25% de persones es troben a l’atur, de les quals més d’un 50% són joves.
  • Gairebé un 25% de la població es troba en risc de pobresa, i sobreviu gràcies a l’economia dels pares i els avis.
  • Sistemes democràtics estancats, on generalment al voltant d’un 50% de la població vota cada quatre anys.
  • Sistemes polítics pobres, dels quals s’accepta que no es compleixin les promeses electorals, i on es prenen decisions de gran importància sense escoltar a la ciutadania.
  • Deficiències en els serveis sanitaris degut a les retallades de pressupostos públics.
  • Ciutats com Barcelona, que representen un model exitós de ciutat, contaminades en un planeta en crisi…

Ens toca per tant treballar perquè a nivell social, polític, legal i inclús a nivell d’actitud individual, siguem capaços de portar entre tots, la societat de la innovació a tots els àmbits. Una societat on les persones, des de baix, generin el canvi.

Còm fer-ho?

Des d’Induct creiem que les accions que s’haurien de dur a terme per impulsar una nova societat de la innovació són:

  • Educació i centres educatius enfocats a la innovació: modernització i reestructuració dels sistemes educatius perquè proporcionin als alumnes les competències indispensables per a la innovació. Els centres educatius de tots nivells, han de donar exemple, han de ser oberts a la cooperació i integrar les empreses i institucions del seu ecosistema en el seu funcionament. L’Escola de Negocis i Màrqueting internacional de la Universitat Pompeu Fabra (EsciUpf), i la Barcelona Business School, promouen iniciatives en aquest sentit: Innoesci i Challenge BSM.
  • Oficines Regionals d’Innovació que treballin de forma activa, en xarxa amb tots els agents, entorn a reptes locals. Com a exemple, tenim l’Oficina d’innovació social i participació ciutadana de la Casa Blanca, o a un nivell més local, Actua a Andorra, Innobasque al País Basc, o Innobaix al Baix Llobregat.
  • Experimentació des dels ens públics, a nivell local, creant laboratoris d’innovació:espais de col·laboració i co-decisió amb els ciutadans, impulsant les probabilitats d’escalar idees i projectes innovadors a les ciutats i regions. El Paradigma de la col·laboració i participació contra el del control i comandament des de dalt. En són bons exemples, el Mind-lab danès, o Tarracolab a Tarragona.
  • Concursos anuals d’innovació social implicant els més joves, mitjançant els laboratoris d’innovació ja descrits. Mango, en col·laboració amb EsciUpf, lidera una iniciativa en aquest sentit a través del seu Mango Smile.
mango i esci
Organitzadors de la plataforma Mango Smile
  • Obertura de dades públiques per capacitar els ciutadans i facilitar la creació de nous serveis per part d’aquests. Com, des de febrer de 2014, ha fet l’Ajuntament de Barcelona amb el seu Govern Obert. Aquesta iniciativa ha permès a molts ciutadans llançar-se a l’emprenedoria: és el cas de noves aplicacions com City Bike o Just in Time Tourist.
  • Polítiques d’emprenedoria i innovació: facilitats per l’autoocupació i poder subsistir els primers mesos, facilitats per crear i tancar negocis, millores de les taxes per a autònoms i emprenedors… És a dir, avançar en tots aquells indicadors de l’Ease of Doing Business Index del Banc Mundial. I si pot ser, implementar encara més facilitats per aquells nous negocis amb alt impacte social.
  • Finançament per a projectes d’innovació social: mínim d’un 1% dels pressupostos públics.

Una societat de la innovació no existirà fins que una gran majoria de la societat estigui sent partícip del canvi.

Aquest és el repte. I amb aquest objectiu treballarem.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*