L’espai, del disseny abstracte a la conseqüència d’una necessitat

L’espai, del disseny abstracte a la conseqüència d’una necessitat

Em presento. Sóc la Maria Moragas, nova col·laboradora, assessora i creient de la Societat de la Innovació i m’incorporo a Induct en l’àrea de la creació i transformació d’espais. Tenint en compte la importància de l’espai interior per al bon desenvolupament de les seves activitats, percepció i confort, és important analitzar breument de què es compon l’espai interior, quines són les seves qualitats i les necessitats de l’usuari tant de confort com d’ús.

Ens trobem en un moment en el qual un bon disseny d’un edifici, independentment del seu ús, no només es basa en una imatge exterior bonica, extravagant o cridanera i que s’adeqüi al seu entorn més proper, sinó que el seu interior ha de seguir les mateixes qualitats però adequant-se al seu propi entorn intern, l’usuari. Aquest ha de ser qui dictamini com necessita que siguin els espais i les relacions entre aquests. És l’usuari el que viurà l’espai i el que utilitzarà tots els seus racons. És així com cal canviar l’arcaica manera de projectar de fora cap a dins a un disseny de dins a fora. S’ha de prioritzar l’usuari i les seves necessitats i exigències, i al mateix temps, adaptar-lo i combinar-ho amb un disseny arquitectònic eficaç.

Tot i això, som conscients que no tot són noves construccions i que l’adaptabilitat dels espais i transformació d’aquests també es poden dur a terme després de la construcció, ja feta, d’un edifici o centre. En el moment en què l’usuari se n’adona que l’espai en que es desenvolupa no compleix les expectatives que la seva activitat requereix, té tota la potestat per poder transformar-lo i canviar-lo. I és més, s’ha d’arribar a aquest punt per crear una identitat pròpia, en la qual se senti identificat i que respongui directament a les bases de la seva feina o ús.

És en aquest punt en el qual la innovació s’uneix a aquesta transformació i es convertirà en l’eina principal, per crear l’espai que l’usuari requereix de manera eficaç seguint unes passes d’anàlisi, prototip i finalment realitat!

Però abans de tot, és imprescindible conèixer i entendre les claus per construir l’arquitectura basades en el confort per satisfer les necessitats. Perquè una activitat es pugui desenvolupar de manera còmoda, agradable i ordenada s’han de tenir en compte una sèrie de conforts que creïn una base de l’ambient necessària i sòlida. Estem parlant de:

1. Confort espacial: Aquest es basa en la voluntat de crear un espai diàfan o fix. Segons els requeriments per a l’ús de l’espai s’hauran de crear sistemes mòbils per poder transformar un espai en diversos micro espais flexibles o donar importància a un sol espai fix per dur a terme una sola activitat ja prefixada.

Confort espacial

2. Confort lumínic: Aquest es basa en la utilització de llum natural i llum artificial. És important reconèixer com aprofitar la llum natural del dia per poder desenvolupar una activitat. Hem de ser conscients que la llum natural és un bé gratuït que la natura ens ofereix cada dia així que utilitzar sistemes de lluernes, façanes semi-obertes, finestres o finestrals són una gran solució a una falta de llum interior. Així mateix, la llum natural no pot solucionar sempre el problema de la il·luminació i hem de conèixer les propietats i els tipus que la llum artificial ens ofereix, des d’una il·luminació general com a una il·luminació focal per a situacions puntuals.

Confort lumínic

3. Confort tèrmic: Aquest es basa en la necessitat d’estar a una temperatura agradable a l’interior d’un edifici segons l’època de l’any. Calen doncs sistemes tèrmics naturals o sistemes tèrmics artificials. Tenint en compte una arquitectura ecològica, la utilització o addició de sistemes naturals és possible gràcies a la ventilació creuada a l’estiu o a l’addició d’elements amb una alta captació de calor com són les moquetes a l’hivern. Tot i això, i segons els requeriments d’un espai, no sempre és possible aconseguir una temperatura de confort necessària amb sistemes naturals i cal utilitzar sistemes d’aire condicionat o calefacció per a un confort tèrmic adequat que permeti realitzar les activitats dins d’un espai.

Confort tèrmic

4. Confort acústic: Aquest es basa en la necessitat de poder utilitzar un espai en el qual les reverberacions d’altres agents no afectin a la realització d’una activitat. És per això que s’han d’estudiar les característiques dels materials de revestiment interiors i afegir o substituir elements per materials absorbents o sistemes absorbents. Com més porós sigui un material de revestiment més s’absorbeix l’ona del so i menys soroll d’ambient tindrà l’espai. També s’han de tenir en compte sistemes en què l’ona sonora va rebotant en el seu interior aconseguint així una disminució de sorolls o reverberacions no desitjats.

Confort acústic

5. Confort visual: Aquest es basa en la necessitat de l’home de tenir una referència visual. Aquestes referències es troben tant a l’interior com a l’exterior. És important doncs controlar una relació visual exterior-interior, interior-exterior i interior-interior. Quan s’utilitza un espai, el simple fet de poder observar què hi ha o què passa al teu voltant permetrà que psicològicament la teva ment i cos es sentin confortables i segurs dins o fora d’aquest. Això comporta poder controlar altres factors aliens a l’activitat d’un individu en un espai, cosa necessària per al seu bon desenvolupament.

Confort visual

6. Confort d’ús: Aquest es basa en la voluntat de crear un moviment fix o flexible segons les necessitats d’un espai i el seu ús. Cal reconèixer quan un espai hauria de tenir un moviment predeterminat per dur a terme una activitat o, pel contrari, si el moviment flexible sense definir és el que es requereix per utilitzar l’espai.

Confort d’ús

Heu dissenyat el vostre espai de treball tenint en compte els usuaris? Creieu que l’espai us ajuda a innovar?

The following two tabs change content below.
Maria Moragas
Llicenciada en Arquitectura Superior. Treballa com a arquitecta i com freelance. Col·laboradora, assessora i creient de la societat de la innovació. Involucrada amb Induct en la creació i transformació dels espais educatius.
Maria Moragas

Últimes publicacions: Maria Moragas (veure-les totes)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*