La metodologia Sprint en 5 dies

La metodologia Sprint en 5 dies

La metodologia del Sprint creada per Jake Knapp, John Zeratsky i Braden Kowitz consisteix en un programa intens de 5 dies on l’objectiu final és validar una potencial millora/oportunitat amb usuaris.

Il·lustració extreta del llibre Sprint on s'identifiquen les 5 fases que té la metodologia
Il·lustració extreta del llibre Sprint on s’identifiquen les 5 fases que té la metodologia

Com? Continua llegint i t’explicarem l’experiència que vam viure la Sara Marata i jo mateixa la setmana passada, on vam tenir l’oportunitat d’acompanyar dos equips de formació professional guanyadors dels premis Innova FP i FP Emprèn en la seva aventura. En aquesta ocasió, vam partir de dos projectes ja existents tot i que aquesta metodologia també podria ser aplicada sense tenir un projecte previ.

Dilluns

El primer dia consisteix en imaginar quina projecció veus del teu projecte (què t’agradaria que fos?) i identificar els passos necessaris per aconseguir-ho. Posteriorment, es fa un viatge de l’usuari i s’identifiquen quins són els diferents actors que interactuen amb ell. Finalment, es detecten quins són els punts crítics d’aquest viatge i es vota en quin es volen focalitzar.

Com podríem pujar la productivitat després de dinar?

Com podríem fer que la baixada d’energia no suposes una baixa de productivitat?

Com podríem fer que després de dinar no hi haguessin baixades de productivitat?

Com podríem animar després de dinar?

Com podríem dinar per tal que després no baixés la productivitat?

I consecutivament fins que no se’t acudeixin oportunitats a resoldre al voltant del punt crític.

Finalment, es posaven en comú i es seleccionava l’oportunitat més votada. En el mateix moment es votava també des de quin usuari es volia enfocar l’oportunitat.

Continuarem tirant endavant amb aquest repte, ja que ens permetrà poder veure com funciona la metodologia en un cas real. En aquest cas, escollirem el Com podríem animar després de dinar?

Sessió amb la metodologia Sprint
Sessió amb la metodologia Sprint

Dimarts

L’objectiu de dimarts és que cada persona, a nivell individual, desenvolupi la seva proposta d’idea. Amb aquest objectiu, es donen diferents tècniques per tal de facilitar i millorar la definició d’aquesta proposta.

En un primer moment, la Sara va inspirar als estudiants amb la tècnica de trendstorming on van poder aplicar les tendències als seus reptes. D’aquestes idees inspiradores es varen escollir aquelles característiques que volien que tingues la seva idea i, a partir d’aquí, varen definir una primera idea de proposta. Un cop fet aquest pas, tocaven les 8 variacions. Aquesta tècnica consisteix en fer 8 variacions de la idea que tenies prèvia.

En el meu cas, la meva idea era Jugar al joc de la cadira per fer pujar l’adrenalina i motivar.

Les 8 variacions:

  1. Donar voltes al voltant de les cadires
  2. El joc de les cadires, però amb taules
  3. Fer diferents formes amb les cadires
  4. Diferents funcions amb les cadires
  5. Competició de salts d’amunt de la cadira
  6. A veure qui aconseguia fer la figura més alta amb la cadira
  7. Quantes persones hi cabien en una mateixa cadira
  8. Fer música amb les cadires

Un cop desenvolupades les 8 variacions, si hi havia algun element que volies incorporar a la teva idea inicial. En el meu cas, incorporo el “quantes persones hi cabien en una mateixa cadira”.

Es defineix la idea final que es voldrà desenvolupar i es fa el storytelling associat a aquesta idea. És a dir, il·lustrar en 6 passos l’experiència del usuari amb la vostra idea.

Un cop acabat això, s’ha d’identificar la proposta de valor i el material oportú per tal que, el dia següent, puguis presentar en 3 minuts a la resta de l’equip la idea que has desenvolupat.

Ideant durant la sessió Sprint
Ideant durant la sessió Sprint

Dimecres

El dimecres té com objectiu acabar el final del dia amb una idea comuna i on s’identifiquin totes les fases que s’han de desenvolupar. La metodologia utilitzada és molt similar a la que s’ha fet el dia anterior però, a diferència del dimarts que es treballa de forma individual, el dimecres és treballa en equip i es busca un consens i es decideix com serà la idea que es planteja per divendres.

El dia comença on cada membre de l’equip presenta la idea que va treballar el dia anterior amb un màxim de 3 minuts. Mentre presenta, s’identifiquen les característiques i elements de la proposta que està presentant.

Quan tots han presentat, cadascú ha de votar quines són les característiques que li han agradat més de les idees que s’han presentat. Els elements més votats és fusionen, amb la màxima coherència possible, per tal d’esdevenir una única idea. Aquesta idea serà la que es treballarà durant tot el dia per tal de concretar-la i definir-la al millor possible.

Es tornarà a desenvolupar un storytelling en 6 passos però aquesta vegada no només s’il·lustrarà l’experiència de l’usuari sinó que també hauran de llistar en cada fase el que es necessita per desenvolupar-ho i les tasques associades.

Un cop tot està concretat, caldrà decidir quin rol tindrà cada membre de l’equip. Es decideix qui dels membres de l’equip no participarà el dijous en prototipatge sinó que estarà preparant la validació del divendres.

Un dels participants amb el storytelling del projecte que desenvolupen
Un dels participants amb el storytelling del projecte que desenvolupen

Dijous

El dijous té dues funcions diferenciades:

Per una banda, el prototipatge, l’equip que prototipa desenvolupa en forma de fake el prototip per tal que l’usuari pugui experimentar i interactuar de la forma més real possible amb el prototip.

Per altre banda, la persona encarregada de les validacions amb els usuaris es prepara l’entrevista i fa diferents escenaris i role plays de com enfocar les entrevistes en funció del comportament de l’usuari. Aquesta persona no ha de prototipar res ja que mantenint-se al marge del prototip, permet que s’allunyi de l’esforç i implicació del que es treballa i, per tant, rebrà de forma més objectiva el feedback dels usuaris.

Desenvolupant un dels role plays
Desenvolupant un dels role plays

Divendres

El divendres es valida amb un total de 5 usuaris el prototip que s’ha desenvolupat el dia anterior i es valida el repte que s’ha treballat durant tota la setmana.

El més important no és tenir raó sinó aprendre i obtenir coneixement del que ens explica l’usuari. És per aquest motiu que l’entrevista és visualitzada en directe en una altra sala on la resta de l’equip pot identificar i analitzar els comentaris, gestos i aportacions que fa l’entrevistat.

Visualitzant des d’una de les sales en directe una de les entrevistes
Visualitzant des d’una de les sales en directe una de les entrevistes

És molt important no jutjar ni caure en l’error de “es culpa de l’usuari” sinó sempre aprendre del què ens comenten i del que experimenten ja que això ens permetrà millorar i adaptar-nos molt millor al que l’usuari necessita i ens demana.

Al final de la sessió, un cop realitzades les 5 entrevistes, es fa un resum per veure si hi ha hagut acceptació per part de la proposta que se’ls hi ha ensenyat als entrevistats, quines millores cal fer, quins aspectes mantenir i quins eliminar.

A més, és una bona forma d’identificar noves oportunitats i nous passos que es poden fer i validar mitjançant la mateixa metodologia. I, per tant, iterar una i una altra vegada fins a tenir un producte suficient madur com per poder gastar recursos i llançar al mercat assegurant-nos una millor acceptació per part dels usuaris.

Final de la sessió Sprint
Final de la sessió Sprint

Una experiència molt enriquidora i intensa que permet validar una hipòtesi o potencial millora d’un projecte sense prèviament haver-hi posat esforços.

La metodología Sprint en 5 días from Induct Barcelona on Vimeo.

The following two tabs change content below.
Clàudia Pardo
Graduada en Negocis i Màrqueting Internacional a ESCI-UPF. Posteriorment vaig realitzar el màster dHealth Barcelona per entendre millor l’ecosistema de salut i realitzar quelcom disruptiu. Amb l’objectiu d’aconseguir un impacte a la societat, baso la meva experiència en intentar crear valor a l’ecosistema visualitzant els passos necessaris per poder millorar-lo.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*