Innovació en la base de la piràmide

Innovació en la base de la piràmide

Les oportunitats de negoci de la Base de la Piràmide s’han convertit en un dels temes estrella d’aquests últims anys. Però, què significa realment? La base de la piràmide es refereix a la part inferior de la piràmide d’ingressos mundial o d’un territori en concret. És a dir, segments de població que en el seu moment van ser oblidats i no van ser integrats en les cadenes de valor dels negocis. En aquests últims anys són moltes les empreses que s’han centrat en desenvolupar productes per a la base de la piràmide i, a continuació, comentem alguns dels més innovadors. Abans de tot, quins són els principals beneficis d’incloure aquests segments en la cadena de valor d’una empresa?

  • És el mercat del futur
  • Ajuda a millorar la cultura interna de l’empresa i el resultat és la motivació de la gent
  • Demanda promoure la innovació dins de l’organització
  • La base de la piràmide representa un mercat de $ 15 trilions i cal proveir les necessitats bàsiques, transformant la pobresa com a part de la solució.
  • El potencial que té, tant per al desenvolupament de l’activitat empresarial com per reforçar els valors ètics i de servei, és un fet inqüestionable
  • Una dignificació de la persona considerant-la, no com a subjecte passiu i dependent, sinó com a protagonista del seu propi desenvolupament, capaç de resoldre, si li acostem l’oportunitat, les seves necessitats d’estalvi i consum.

Tata Nano

L’exemple per excel·lència d’una empresa focalitzada a la base de la piràmide és el de l’empresa Tata Motors. El Tata Nano és l’automòbil més barat del món, va ser presentat oficialment al Saló de l’Automòbil de Nova Delhi l’any 2008 i posat a la venda a mitjans de 2009. El Nano és un automòbil quatre places amb carrosseria de cinc portes, motor i tracció posteriors. Compleix la norma d’emissions Euro IV i Bharat Stage-III, i té un consum de combustible d’aproximadament 4,5 L / 100 km (22,2 km / L) en ciutat i de 4,0 L / 100 km (25 km / L) a la carretera. Tata Motors va aconseguir reduir els costos del model amb aquestes 3 principals accions:

  • Presència d’una gran quantitat de plàstic en lloc de planxes de metall.
  • Unions de xassís reblades en lloc de soldades.
  • Baix preu de la mà d’obra a l’Índia.

A l’Índia, el preu de venda inicial va ser d’aproximadament 100.000 rupies índies (uns US $ 2.000 o 1.500 €).

Novartis

L’empresa farmacèutica va crear la iniciativa Arogya Parivar amb l’objectiu de millorar la salut en àrees rurals pobres de l’Índia, on no existia l’accés a serveis de salut. El programa no es limita a oferir serveis, sinó que educa a la comunitat i als doctors sobre les necessitats mèdiques de tota la població. Els preus no excedeixen de 1.25 dòlars a la setmana, de manera que ha tingut gran èxit, arribant a 40 milions d’usuaris i aconseguint recuperar costos en els primers 30 mesos de la seva implementació.

Safaricom

Safaricom ha desenvolupat un servei “bancari” anomenat M-PESA a Kenya. Aquest, permet als kenyans pobres, que no tenen accés als bancs, transferir diners des d’un punt a un altre mitjançant missatges de text.

Té ja més de 6 anys de vida, els usuaris paguen i reben diners electrònics, que poden enviar per text a un amic o com a pagament per un treball o servei. Set milions de consumidors estan involucrats. De mitjana, cada dia, hi ha un milió de transaccions de 20 a 25 dòlars cadascuna, un total de 20 milions a 25 milions de dòlars cada dia. Es tracta d’evitar els bancs.

Resum dels 10 anys de M-Pesa
Resum dels 10 anys de M-Pesa

MicroEnsure

Aquesta asseguradora treballa en mercats emergents, on menys del 1% de la població compta amb una assegurança. El seu model és innovador perquè consisteix a gestionar el disseny de producte, la plataforma tecnològica i el centre d’atenció telefònica, però fent una aliança amb proveïdors locals.

A més, col·labora amb proveïdors de telefonia mòbil, que ja tenen una relació de confiança amb la població, per promocionar els seus serveis. Aquests proveïdors ofereixen les assegurances als seus clients de forma gratuïta per sis mesos. Al terme d’aquests, l’usuari només ha de pagar un dòlar al mes per la seva cobertura. L’any passat, l’empresa va entrar a Zàmbia i en només un mes el percentatge de la població que comptava amb una assegurança va passar de l’1% al 17%.

Microensure
Microensure

GE: Electrocardiograma

L’exemple de GE, reflecteix a la perfecció l’adaptació de productes existents a les necessitats dels mercats a la base de la piràmide. L’empresa, que fabrica equips d’electrocardiogrames, ja fa molt de temps va haver d’adaptar el seu producte a la infraestructura “hostil” de l’Índia. Les grans i pesades màquines de 27 quilos que es venien als Estats Units a un preu que rondava els 10 mil dòlars eren impossibles de vendre a l’Índia.

Com a resposta, van crear un producte que pesa 1,3 kg. Està connectat a la xarxa, té una impressora i pot ser traslladat amb facilitat. Es ven per 800 dòlars en comptes de 10.000.

Electrocardiograma de GE
Electrocardiograma de GE

Danone BOP

Danone va llançar una nova unitat de negocis índia dedicada al desenvolupament de productes lactis per a persones de baixos ingressos. Com a part de la seva missió de portar la salut a través dels aliments al major nombre possible de persones, Danone està fixant la seva atenció en els consumidors de la ‘base de la piràmide’ de l’Índia: un grup demogràfic desatès amb més de 500 milions de persones. La nova unitat, Danone BOP (Base de la piràmide) Índia, s’encarrega de desenvolupar i comercialitzar productes per a consumidors de menors ingressos en ciutats més petites com Gurgaon, Faridabad, Panipat, Sonepat i Ambala, abans de traslladar-se gradualment a altres parts del país.

Famílies amb pocs recursos són ateses gràcies a la innovació en la base de la piràmide
Famílies amb pocs recursos són ateses gràcies a la innovació en la base de la piràmide

Coneixeu altres projectes innovadors que impulsen la base de la societat? Ens els podeu explicar en els comentaris. Mentrestant, si tens ganes d’aprofundir en el tema, et recomanem els següents enllaços:

16 innovaciones que impulsan comunidades pobres alrededor del mundo, por Mashable

Base de la Pirámide: los mercados de bajos ingresos, de El Exportador

8 grandes ejemplos que explican por qué invertir en innovación social, de SDLI

¿Es rentable la innovación social?, por Valencia Lab

The following two tabs change content below.
Sara Marata

Sara Marata

Consultora d'Innovació Oberta a Induct SEA, S.L.
Estudiant de Negocis i Marketing Internacionals a ESCI-UPF. Ha treballat com a Community Manager a AKTIVE-Turisme. Apassionada dels idiomes, la música i l’art.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*