Flipped classroom: què és, quines eines utilitzar, i com aplicar-la en l’empresa

Flipped classroom: què és, quines eines utilitzar, i com aplicar-la en l’empresa

Durant la passada Induct Academy, sessions informatives i inspiradores informals que celebrem cada 15 dies a  Induct, vam poder gaudir d’una sessió dirigida per la Marta Segura, la responsable d’innovació d’ESCI-UPF. La Marta ens va fer veure com podem canviar la manera en que oferim informació a estudiants i professionals de les empreses, mitjançant la flipped classroom. Voleu saber en què consisteix?

Funcionament del model flipped class
Funcionament del model flipped class

Què és?

L’Héctor ja ens n’havia parlat anteriorment, la flipped classroom és un model pedagògic que inverteix el cicle típic d’adquisició de coneixements per tal que els estudiants puguin adquirir els coneixements necessaris abans de la classe i els professors puguin guiar als estudiants per aclarir i posar en pràctica aquests coneixements a l’aula.  La flipped classroom posiciona a l’estudiant com el centre de l’ensenyament i el professor actua com a guia, mentor i suport de l’alumne.

La flipped classroom pot ser utilitzada en qualsevol etapa educativa i fins i tot dins de l’empresa. Però atenció! Hi ha estudiants que valoren negativament la flipped classroom, especialment en les universitats, ja que aquest model demana als estudiants que surtin de la seva zona de confort. Aprenen abans d’anar a classe i  a classe comparteixen i treballen de manera col·laborativa entorn als continguts apresos.

Aquesta metodologia va ser popularitzada per dos professors de química de Colorado, Aron Sams i Jonathan Bergmann, que van canviar els deures tradicionals per vídeos de les seves classes en streaming. Des d’aleshores, més educadors s’han sumat a aquesta iniciativa i ha evolucionat combinant-la amb altres models. Un altre impulsor d’aquesta va ser Salman Khan, creador de la Khan Academy, símbol de l’ensenyament basat en vídeos. La Khan Academy ofereix tant exercicis pràctics com vídeos instructius que donen el poder a l’alumne d’estudiar al seu ritme tant dins com fora de l’aula. Tots els vídeos són gratuïts! La Khan Academy és una fundació basada en subvencions, així que universitats de tot el món utilitzen els seus vídeos.

Com aplicar la FC?

La idea essencial de la flipped classroom és simple; bàsicament el que s’acostumava a fer a la classe es fa des de casa o online i el que s’acostumava a fer a casa, practicant problemes, es fa a la classe on el professor pot guiar els estudiants. Inverteix el temps de treball previ a les sessions de classe; no tot és experiència a classe.

Com es poden distribuir les tasques en el model de flipped classroom?

La Marta Segura ens va proposar el següent model d’aplicació de la flipped classroom. En aquest model de flipped classroom hi ha dos tipus d’activitats, fora de l’aula i dins de l’aula.

Que han de fer els alumnes a casa? La Marta proposa primer de tot introduir als alumnes en la matèria amb algunes preguntes per, seguidament, aproximar-los a la teoria amb materials com lectures o vídeos. L’últim pas abans de compartir i aplicar els coneixements a l’aula seria fer reflexionar als alumnes, la qual cosa la podem fer amb un qüestionari o un assaig, per tal que es responsabilitzin del treball previ.

I a l’aula? Després de la preparació, es diu que la manera correcta d’aplicar aquest model a l’aula seria, en una sessió d’una hora, dedicar 10 minuts a cada un d’aquests temes;

gràfic-flipped-cat-mod

 

Per aquestes sessions no tot el material ha se ser audiovisual, i es pot involucrar als alumnes en la preparació d’aquest. Existeixen moltes eines que podem utilitzar en el disseny i desenvolupament de les flipped class. A continuació, te’n presenten quatre que et poden ser de gran ajuda!

Eines per aplicar la FC

Padlet, possiblement la manera més fàcil de col·laborar i crear en el món

Primer de tot, us volem presentar Padlet. Com l’eslògan d’aquest producte diu, aquesta és una eina molt fàcil d’utilitzar que ens permet compartir i crear informació. Padlet és un tauler d’anuncis virtual on tant els professors com els estudiants poden col·laborar i compartir reflexions, links i imatges de manera segura. Els creadors del Padlet poden moderar i eliminar els posts sempre que vulguin.

Una de les eines més interessants és Kahoot

Kahoot és una plataforma d’aprenentatge basada en el joc, que permet als educadors i estudiants investigar, crear, col·laborar i compartir coneixements. El formador pot crear un qüestionari amb múltiples opcions per als usuaris. Aquests van sumant punts en base a la qualitat de les seves respostes i la velocitat de les mateixes. Consisteix en introduir noves dinàmiques en la classe per que permeten unir el mòbil amb l’aprenentatge a l’aula.

Socrative

Socrative és una aplicació que permet als professors avaluar als estudiants de manera ràpida i eficient. Els professors disposen d’una gran varietat d’eines que poden utilitzar per interactuar amb els estudiants. Poden avaluar als estudiants amb preguntes de múltiple opció, preguntes de verdader/fals i preguntes resposta curta entre d’altres. Igual que Kahoot, Socrative només permet veure als estudiants les respostes i permet al professor dictar la pregunta o projectar-la a l’aula. Aqueta eina també disposa d’un sistema d’avaluació dels estudiants per veure quin és el seu nivell de comprensió del tema.

EDPuzzle, la manera més fàcil d’involucrar els alumnes amb vídeos

Per acabar, us presentem EDpuzzle. Aquesta web innovadora et permet escollir gairebé qualsevol vídeo de la xarxa, editar-lo i afegir-hi notes d’àudio i preguntes per als estudiants. Fins i tot, podem crear una classe virtual on monitoritzar la feina de cada estudiant de manera individual. Aquesta web també és totalment gratuïta!

Aplicació de la flipped classroom en l’empresa

I us preguntareu, com poden les organitzacions utilitzar el mètode de flipped classroom per millorar la manera en que els seus treballadors pensen, treballen i aprenen?  Us proposem dues maneres!

Reunions informatives flipped

Les reunions informatives són una molt bona manera de mantenir el teu equip o a tota l’organització actualitzada en el funcionament i l’estratègia del negoci. Però en aquests esdeveniments normalment no es té prou temps per parlar de tots els temes importants i aprofundir en aquells temes que podrien ajudar als treballadors a millorar el seu rendiment.

Per tal de solucionar aquest problema, podem compartir amb antelació a aquesta reunió un vídeo analitzant el funcionament de la companyia i així, el dia de la reunió podrem dedicar més temps a discutir l’estratègia, respondre a preguntes i a donar als treballadors informació més concreta del futur de la companyia i com ells hi poden contribuir.

Formació flipped

La formació de les empreses tradicionalment ha consistit en classes planejades mesos abans en les que s’intenta explicar tanta informació com és possible en un curs d’ un o dos dies. Introduir la flipped class en aquestes formacions, encoratjant al formador a gravar i compartir la informació que serà explicada en les sessions amb antelació a aquesta, els aporta molts beneficis. Un d’ells, dóna l’oportunitat als treballadors de repassar aquesta informació quan puguin segons el seus horaris i necessitats i reduirà el nombre d’hores que l’equip ha de deixar de treballar per fer aquestes sessions.

Si coneixeu casos innovadors d’aplicació de la FC tant a l’escola, universitat com a l’empresa, si us plau deixeu els vostres comentaris en el post, ¡Ens encantarà conèixer-los!

The following two tabs change content below.
Mireia Feliu

Mireia Feliu

Consultora d'Innovació Oberta a Induct SEA, S.L.
Estudiant de Negocis i Màrqueting Internacionals a ESCI-UPF. Ha treballat com a assistent de màrqueting i vendes. Apassionada dels idiomes i les cultures, ha estudiat en un institut nord-americà de Califòrnia i en una escola de negocis a París. Entusiasta de la innovació; actualment treballa com a Consultora d'Innovació Oberta a Induct.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*