Espais per co-crear, el Centre d’innovació oberta de Fujifilm

Espais per co-crear, el Centre d’innovació oberta de Fujifilm

A vegades no n’hi ha prou amb disposar del talent més innovador. Perquè la innovació sorgeixi en les organitzacions és necessari el suport incondicional de la direcció, portar un mètode i crear espais de creativitat o co-creació. En aquesta publicació ens centrarem en un exemple molt interessant d’espai de co-creació que utilitza la innovació oberta.

Tradicionalment les companyies han gestionat la innovació de forma interna. Els projectes d’investigació es desenvolupaven amb el coneixement i les tecnologies de la pròpia organització, sobretot en els seus departaments de R + D. La innovació oberta tracta d’evitar que les organitzacions es tanquin en si mateixes. A les empreses que utilitzen la innovació oberta, els projectes poden originar-se tant dins com fora de l’organització i arribar al mercat directament des de la mateixa companyia o a través d’altres empreses (llicència de patentstransferència tecnològica, etc.).

Els centres d’innovació oberta són llocs que estimulen la co-creació amb aliats empresarials, universitats, etc. Alguns beneficis de la innovació oberta són:

  • Escurça els terminis de temps en el llançament de productes i serveis.
  • Redueix els costos en els projectes d’innovació.
  • Venda d’innovacions que no tenen oportunitat de sortida a la pròpia empresa.
  • Noves oportunitats d’ingressos.
  • Evolució en el model de negoci amb la incorporació de patents, tecnologies externes, etc.
  • Avantatge competitiu. No es pot tenir tot el millor talent a la mateixa empresa.

El Centre d’Innovació Oberta de Fujifilm a Europa està ubicat a Tilburg, Holanda. Inaugurat el març de 2016, el Centre de Fujifilm convida a futurs partners a discutir tecnologies, per trobar oportunitats i resoldre junts desafiaments tecnològics mitjançant la innovació oberta. La instal·lació de Tilburg s’uneix als altres dos Centres d’Innovació Oberta existents als Estats Units i el Japó. Al Centre es col·labora amb multinacionals, amb petites i mitjanes empreses o universitats.

L’objectiu de la innovació oberta és crear una base comuna per a trobar oportunitats de col·laboració i futura co-creació. Amb les tecnologies més importants de Fujifilm representades en el seu Centre d’innovació oberta, estan desenvolupant una diversitat de productes per diferents mercats. Els sectors als quals s’orienta inclouen la salut, energia, medi ambient o la indústria, àrees on Fujifilm és un dels líders en innovació tecnològica. Els partners interactuen directament amb els innovadors globals de Fujifilm, a través d’una sèrie d’eines que han estat dissenyades per facilitar ràpidament la comprensió tecnològica i la co-ideació.

En dècades d’investigació i desenvolupament de pel·lícules fotogràfiques, Fujifilm ha desenvolupat moltes tecnologies úniques i patentades, basades en les seves competències més importants com els recobriments d’alta precisió, nano dispersió, formació de grans i polímers funcionals. Fujifilm ha desenvolupat aquestes tecnologies en camps no fotogràfics. Avui en dia les activitats de la companyia s’estenen sobre una àrea molt més àmplia, permetent la diversificació cap a nous mercats. Aquestes tecnologies inclouen aplicacions mèdiques i farmacèutiques, materials per a semiconductors, fotovoltaiques, tractament d’aigua i aplicacions per a separació de gasos.

La tasca principal al centre d’innovació oberta és escoltar al soci potencial, identificant 3 diferents tipus de discussions:

1. Informació estratègica sobre futurs desenvolupaments en àrees tècniques relacionades amb les seves tecnologies, que s’obtenen mitjançant profundes converses amb tècnics especialistes d’altres organitzacions. Utilitzen aquesta informació per desenvolupar una estratègia d’innovació i R + D necessària a mig i llarg termini (7-10 anys).

2. Oportunitats de co-creació de productes innovadors a través de la col·laboració entre les unitats de negoci de Fujifilm juntament amb tècnics especialistes d’altres socis-partners.

3. Oportunitats de negoci que s’originen perquè el client necessita un producte o servei que Fujifilm disposa.

En cada cas s’identifiquen les necessitats del partner client i llavors es connecten amb les persones apropiades de Fujifilm per establir un equip al centre d’innovació.

Per dur a terme la innovació oberta en qualsevol organització Pieter van Genderen, mànager del Centre d’Innovació Oberta de Fujifilm, recomana trobar partners que tinguin tecnologies que siguin complementàries a les seves tecnologies, sempre a través d’un debat obert i identificant oportunitats de col·laboració. “Els següents aspectes són crucials per a l’èxit de la innovació oberta; La confiança i transparència són aspectes clau. Tractant de conèixer-se veritablement i tractar d’entendre les necessitats de cada un. Una manera informal de discutir és molt útil. La innovació és acció. Assegureu-vos que els interessats se sentin motivats.” Comenta Pieter Van Genderen.

Pieter van Genderen ha treballat més de 20 anys en àrees de recerca i desenvolupament: “Els contactes eren en aquell moment principalment amb altres especialistes d’altres companyies i no amb els líders CEO o d’innovació. Encara que portava dos anys d’experiència en vendes dels nostres serveis analítics, tot i així vaig haver d’adaptar-me per convertir-me en un generalista en lloc d’un especialista. Tractar amb moltes personalitats diferents necessita cert ajust i aprenentatge. Les reaccions que rebo al Centre són generalment molt positives i entusiastes. També els resultats fins ara són prometedors i em donen una sensació de compliment. Vaig aprendre que somiar i reflexionar, ajudant a formular solucions, són encara més poderosos en innovació que en R + D.

El manager del Centre amb els seus socis potencials faciliten la innovació. Al costat del seu equip, sempre pensant a llarg termini i traduint idees o conceptes en accions, per fer acords concrets i començar a fer innovació. “Generalment el primer pas és fer experiments de prova. Suposo que a vegades la meva empenta per fer que les coses succeeixin és potser una mica contundent, però d’altra banda, estan contents amb els resultats i acords que sorgeixen. La gerència més alta en la prefectura del Japó realment creu en el concepte. Això es pot deduir de l’establiment el 2016 del departament de l’ISP (Divisió de Planificació de la Innovació i Estratègia). Els 3 centres d’innovació oberts d’innovació del Japó, dels Estats Units i Europa han estat finançats per ISP.

Tecnologies d’intercanvi iònic

Alguns exemples desenvolupats al Centre són les tecnologies d’intercanvi iònic o el Forge Guard. La contaminació per nitrats de l’aigua és un problema generalitzat. Encara és més un problema quan es contamina aigua subterrània que pot convertir-se en aigua potable. La presència de nitrats a l’aigua potable pot plantejar greus riscos per a la salut, com methemoglobinemia infantil. Els nitrats són molt solubles i no s’uneixen als sòls, de manera que són capaços de migrar a les fonts d’aigua subterrània.

Per a l’aigua potable, l’OMS indica que la concentració màxima permesa de nitrats és de 45 mg / l. En cas de concentracions majors, les opcions de tractament són l’eliminació de nitrats o la reducció de nitrats. L’eliminació de nitrats pot ser gestionada mitjançant un procés d’electrodiàlisi. Aquest procés requereix membranes monovalents especials d’intercanvi iònic. Basat en la seva tecnologia de recobriment, les membranes d’intercanvi iònic estan sent desenvolupades per a una gran varietat d’aplicacions i indústries.

Forge Guard

La falsificació i la pirateria de productes tangibles constitueixen una amenaça cada vegada més gran per als fabricants de marques. Els hologrames s’utilitzen àmpliament com etiquetes de seguretat. Però avui en dia molts fabricants en els països emergents també són capaços de produir etiquetes de seguretat amb tecnologia avançada d’holograma, fent aquesta tecnologia menys eficaç. Per mantenir-se per davant dels falsificadors i els danys a la marca, les noves tecnologies es fan necessàries.

Forge Guard és una tecnologia alternativa per protegir les marques i els productes contra la falsificació. Les etiquetes de seguretat poden tenir una imatge oculta a tot color personalitzada i detallada que pot anar acompanyada d’un número de sèrie o aleatori únic a cada etiqueta. A causa de que les etiquetes utilitzen una àmplia gamma de colors, tons i dissenys complexos de resolució, són pràcticament impossibles de copiar.

Coneixeu altres centres d’innovació oberta?

The following two tabs change content below.
Fernando Lázaro
AMP per ESADE. Llicenciat com Expert en Màrqueting i Gestió Comercial per la UPNA. Amb experiència com a Conseller i Business Development en el sector de la maquinària d'elevació. Ha participat en la creació i direcció d'un e-commerce en el sector d'internet. Va passar posteriorment a l'àrea de consultoria d'innovació i desenvolupament de negoci. Ajuda a les empreses a fer créixer els seus negocis. Esportista i creatiu.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*