8 Macro tendències que afectaran els processos d’innovació el 2018

8 Macro tendències que afectaran els processos d’innovació el 2018

En aquest post, us explicaré quines són les 8 Mega Tendències de l’Euromonitor i com afectaran la nostra societat en els propers anys, tenint en conseqüència, un impacte directe en els processos d’innovació.

Què són les Mega Tendències i per què són importants?

Per definició, una Mega Tendència és la direcció simultània que prenen diversos aspectes de la societat (tecnologia, creixement de la població, canvi de valors, pressions ambientals, comportaments, creences, etc.), l’impacte és perceptible a tot el món, en diferents indústries, al llarg del temps.

És a dir, d’una manera senzilla, el que ens ajuda a respondre a la pregunta “Què està passant?”

1. Tot és experiència

Per la crisi i per un canvi col·lectiu en la societat de consum, ja no comprem només els productes sinó tota l’experiència i estratègia de màrqueting al seu voltant – el que ens demostra que hi ha un canvi fonamental en els valors del consumidor cap a les experiències, que ens transmeten felicitat i benestar. Un exemple clàssic és la marca Nespresso, la principal diferenciació és l’experiència de compra i de consum.

Euromonitor International
Font: Euromonitor International
Cas d’estudi: Nespresso Premieres New Boutique Concept In The U.S. To Immerse Visitors In The Ultimate Coffee Experience And Commitment To Sustainability

 2. Més enllà de les fronteres

Tenint en compte que els països emergents i en desenvolupament representaran dos terços del PIB mundial el 2030, ja podem veure un canvi en les fronteres del poder econòmic i un nou equilibri global inclinat cap a zones que estaven oblidades. En aquest escenari, no només veiem nous països en escena sinó també l’empoderament de pobles i petites ciutats. Un exemple és el de la marca C’Est Bon que ha vist créixer la seva representació en el mercat d’aigua xinesa en un 10%, fent només petites accions en pobles i ciutats mitjanes.

Cas d’estudi: C’est Bon Water en China

3. Cos sa, ment sana

Abans, els principals símbols d’estatus estaven associats a béns materials (automòbils, electrodomèstics…) però com us comentava, ara preferim gastar el nostre temps i diners en experiències de benestar. Ja no es tracta de tenir el millor cotxe, però sí de ser la nostra millor versió – i per això, estar en forma i viure una vida saludable (i compartir-la en les xarxes socials) s’està convertint en sinònim de felicitat. Cada vegada més consumidors opten per fer gala de la seva passió pel benestar a través de sessions de ioga, alimentació sana (orgànica, integral, vegana…) i vacances enfocades a la desconnexió.

cuerpo sano mente sana
Font: La Rioja
Cas d’estudi: El boom del Yoga se consolida

 4. Les transaccions multicanal

No em canso de repetir-ho: tot s’ha convertit en experiència. Amb això, el procés de consum ha deixat de ser tot just una transacció i s’ha convertit en una experiència (abans, durant i després de la compra). Per assegurar arribar al cor del consumidor, és necessari invertir en nous mitjans i mecàniques: personalització, programes de recompensa, accions que barregen l’online amb offline, innovació caixers automàtics, omnichannel engagement… Podem quedar-nos aquí tota la tarda.

shopper journey map
Font: Què és un Shopper Journey Map i per què és indispensable?
Cas d’estudi: AmazonGo, la innovación y el Big Data te hacen la compra

5. L’autèntic valor de les coses

Fa molt que seguim models de vida i de consum idealitzats (val la pena recordar l’ “American Way of Life”, que es basava en l’atractiu que representen els Estats Units i la seva capacitat de progrés). Ara, amb les escletxes de la crisi, lluitem cada dia per mantenir la nostra situació econòmica el més estable possible. Donem més valor als diners i menys prioritat a l’acumulació material. Aquesta necessitat de veure la relació contemporània entre el valor, el benefici i una oportunitat ajuda a explicar-nos el fenomen del Black Friday, per exemple.

Cas d’estudi: Why do we go Black Friday shopping?

6. Ethical living

Ja que la societat busca un sentit més fort per a tot el que compra i utilitza, els projectes que tinguin missió i valors nobles tenen més oportunitats de sobreviure a aquest canvi de percepció social. Encara que ser “ètic” pugui ja semblar mainstream, els consumidors segueixen prestant atenció i les companyies que no ho fan segurament moriran aviat. Però compte!, la connexió ha de ser real i veritable.

ethical living
Font: Procter & Gamble
Cas d’estudi: Procter & Gamble is finding ways of turning laundry detergents green

7. Premiumització

És el poder de gastar més en el que t’importa: el temps, la seguretat i la salut. És menys sobre el que posseïm i més sobre qui som (de fet, la necessitat de compartir tot a les xarxes fa que la tecnologia sigui un gran accelerador d’aquest moviment). Aquesta macro tendència pot ser dividida en tres segments, com il·lustra el següent gràfic: la construcció de la millor versió d’un mateix, consum conscient i serveis d’ajuda.

premiumització
Font: Euromonitor International
Cas d’estudi: The Science Of Why You Should Spend Your Money On Experiences, Not Things

8. Connexió total

Les línies divisòries entre online i offline es tornen tan nebuloses com altres fronteres abans ben marcades – allò públic/privat i els gèneres, per exemple. Avui, la societat evoluciona al pas de les tecnologies. Les relacions són més virtuals que mai i, cada vegada més, el digital deixa d’habitar només les pantalles per estar al nostre voltant. Les dades i la informació són el nou petroli, el que demostra un canvi en l’estructura de poder tradicional.

Cas d’estudi: La cuarta revolución industrial ya está aquí (y tus datos son el nuevo petróleo)

Com creus que aquestes tendències poden impactar en el teu projecte o sector? ¡Explica’ns-ho en els comentaris! Abans d’anar-te’n, si t’ha interessat el post, estic segura que t’agradarà també:

Megatrend Analysis and its Impact on Innovation, per Euromonitor (en anglès)

Techstorming: 20 tendències tecnològiques per innovar a partir de 2017, de SDLI

¿Qué es el Coolhunting Empresarial?, per Círculo de Tendencias

Brand-driven Innovation: Strategies for Development and Design, d’Erik Roscam Abbing (en anglès)

The following two tabs change content below.
Livia Fioretti

Livia Fioretti

Consultora d'Innovació Oberta a Induct SEA, S.L.
Brasileña, formada en Coolhunting, Design and Global Trends por ELISAVA-UPF . He trabajado como planner en Ogilvy & Mather São Paulo y en start-ups. Apasionada por la escritura creativa, el cine y las artes.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*