6 Passos per a crear una startup: Pas 4 Comencem?

6 Passos per a crear una startup: Pas 4 Comencem?

Fins a aquest punt, tot el que hem fet ha estat informar-nos, preguntar, buscar, predir, projectar, en definitiva … somiar. Hem parlat de com trobar un producte o servei i definir-bé, hem investigat si hi ha mercat per al nostre producte o servei i hem buscat els proveïdors i ingredients clau per fer possible el nostre negoci.

Ara la cosa es posa seriosa i l’empresa es convertirà en una realitat a partir d’aquest punt que és quan ens hem decidit a llançar-nos i arrencar el negoci. És un moment molt emocionant i, alhora, comencen les responsabilitats reals perquè començarem a invertir i dedicar molt més temps a crear aquesta nova realitat que hem somiat.

Aprofitaré unes línies més per recordar que muntar una empresa pot ser un somni fet realitat però cal ser conscients en tot moment del risc que suposa a tots els nivells, sobretot a nivell econòmic que és el que més pot desestabilitzar les nostres vides en cas que no vagi bé. Amb això vull dir que cal saber quants diners estem disposats a invertir i d’on sortiran, i tenir cap per no invertir més del que és raonable. Cada cas és un món i el risc que pot córrer una persona per emprendre el seu negoci pot ser de 100 euros mentre que una altra persona pot decidir invertir 100.000 euros i en cap cas és millor ni pitjor, mentre cada un sigui conscient del que fa. Té sentit adjudicar-se un mínim de supervivència (estalvis) per aguantar durant un període de temps en el que segurament no podrem pagar-nos una nòmina.

Dit això, seguim endavant. A continuació explicaré breument dos elements bàsics per poder començar.

1. La forma jurídica

Per començar haurem de veure quina forma jurídica necessita el nostre negoci. Si estàs sol o vols començar invertint poc, pots fer-ho com autònom donant-te d’alta, per exemple, amb una empresa gestora: si és la primera vegada que cotitzes com a autònom, hi ha una bonificació i podràs començar la teva activitat econòmica amb una quota de 50 euros al mes. Compte, mai utilitzar aquesta forma jurídica si pretenem endeutar-nos o córrer grans riscos ja que la persona respon amb els seus propis béns davant la impossibilitat d’afrontar els pagaments o deutes contrets.

Si d’altra banda estàs començant el negoci amb més d’una persona o vols limitar la responsabilitat des del principi, pots constituir una societat limitada (SL) on establiràs el percentatge de l’empresa que té cada soci i l’aportació inicial que feu. És una forma més sòlida, encara que més cara, ja que cal constituir-la i mensualment costa més de mantenir.

També hi ha altres opcions com una societat anònima, una cooperativa, una entitat sense ànim de lucre, i altres que desconec, però les dues formes esmentades a dalt són les més comunes. Una bona opció també és començar com a autònom i si la cosa funciona més tard constituir una SL.

2. Registres

Tenim una marca? Un logo? Un nom? Haurem de registrar-lo. Almenys al teu país o allà on vagis a operar. Es pot fer per lliure (a l’oficina espanyola de patents i marques) o a través d’un bufet especialitzat que et faci la gestió. La meva experiència personal és que val la pena fer-ho amb un bufet ja que t’aconsellen abans de registrar la marca o el nom i anticipen possibles conflictes o problemes que poden sorgir en un futur. Si ho fem per lliure pot ser que no hi hagi oposició en registrar la marca però que un temps més tard rebem un requeriment perquè la marca o el logotip s’assemblen a una altra, el nom ja estava agafat o coses similars. Perquè ens fem una idea, registrar una marca a nivell nacional a través d’un bufet (petit) pot costar uns 250 €.

A banda d’aquest registre, una altra formalitat si treballarem amb dades personals de la gent, ja sigui el nom, adreça o qualsevol altra dada, és donar-se d’alta a l’Agència Espanyola de Protecció de Dades. És un tràmit que solen fer gestores especialitzades, però és obligatori fer-ho.

Altres registres que podem plantejar-nos segons el negoci o grau d’innovació que tingui la nostra proposta és fer una patent o registrar un disseny industrial.

Ara que ja està en regla la nostra nova empresa, podem començar a funcionar. Si hem de fer compres podrem fer-ho com a empresa / autònom, i quan generem ingressos, factures, etc. ho estarem fent legalment. Haurem de planificar el llançament del producte, servei, plataforma, app, o el que sigui que anem a llançar, i una forma de fer-ho estructuradament és amb els següents passos.

  • Fer una llista de tot el necessari per poder fer funcionar l’empresa i aprovisionar-ho o tenir-ho en compte per quan calgui. Això ja ho vam tractar en l’últim post, el pas 3 quan parlàvem de proveïdors.
  • Fer un pla de negoci (business plan) a 1 i 3 anys (que revisarem periòdicament) on és important definir el portafolis de producte, les polítiques de preus, els canals de venda (en parlàvem en el segon post d’aquesta col·lecció de posts), ingressos esperats, les despeses fixes i variables que tindrem cada mes, calcular el punt mort, i projectar els resultats d’explotació mensuals. Bàsicament defineix l’estratègia de l’empresa.
  • Necessitem un equip? És el moment de buscar-ho. Segons l’empresa que tinguem en ment, podem necessitar des d’una persona d’atenció al client fins a un programador, dissenyador, monitor, entrenador, socorrista o pintor. És el moment de formar l’equip que sigui necessari. L’altra cara de la moneda, normalment la més habitual, és començar treballant només els socis o la persona que munti l’empresa.

Solucionant la forma jurídica, el registre (en cas necessari), i seguint aquests tres breus punts, podem posar-nos a primera línia per donar el tret de sortida de la nostra nova empresa / aventura. El més important és ser conscients del que necessitem i no deixar caps per lligar. Ara que està tot a punt, en el següent pas veurem com sortim al mercat i comencem a funcionar.

The following two tabs change content below.
Adrià Gusta

Adrià Gusta

Fundador de Feners en Feners
Fundador de Feners, startup del sector moda. Graduat en Negocis i Màrqueting Internacional a ESCI-UPF. Ha estudiat a Finlàndia i treballat a Nestlé UK. Li apassionen els productes, les marques i les empreses ètiques i feliços. Creu que la generació Millennial canviarà el món. Li encanta la bicicleta de muntanya i viatjar.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*