5 Projectes innovadors de la indústria de l’aigua

5 Projectes innovadors de la indústria de l’aigua

Sembla que és difícil innovar en sectors molt madurs o que a priori ofereixen menys valor afegit (commoditys). Per pensar com ho podem fer bé, potser cal que un mateix es convenci de que, per simple que sigui el que ofereixi, el nostre producte o servei no és un commodity. Un producte o servei madur ha de ser qüestionat de la mateixa manera que ho podem fer amb un nou negoci d’internet, o com un dissenyat amb molta tecnologia. Sempre és positiu plantejar-nos amb creativitat les preguntes més senzilles, sobre com s’està oferint el servei, per què s’ha fet així sempre, etc.

Per això, és interessant observar els productes i serveis que s’estan oferint en altres sectors també madurs. Així, segons alguns informes, observem com el mercat de l’aigua pot superar a la resta de l’economia mundial en els propers anys. Aquí fem referència a una petita mostra del sector de l’aigua amb exemples innovadors en productes i serveis.

AUARA

AUARA és una aigua mineral natural embotellada amb mineralització dèbil i baixa en sodi, provinent de la font Carrizal II a Lleó. Aquesta és la definició tècnica d’un producte que ofereix molt més i atorga un valor essencial al “or blau” del segle XXI. La seva extracció dels aqüífers i deus es controla de forma estricta, comprovant la reposició natural de l’aigua per evitar l’esgotament dels recursos naturals.

AUARA neix el 2015 de la mà de tres joves emprenedors espanyols experimentats en la seva col·laboració amb ONGS i amb un bagatge professional altament qualificat per crear una empresa social 100% solidària. L’empresa destina el 100% dels dividends que genera a projectes socials que tenen l’aigua com a base en llocs de pobresa. A més, com a empresa social posseeix molts altres valors essencials de responsabilitat, no només social, sinó també mediambiental. AUARA col·labora amb una selecció de ONGS de camp en llocs seleccionats, realitzant un seguiment dels projectes subvencionats. Un seguiment que el consumidor final podrà seguir a través del seu web, xarxes socials i, en un futur, amb el codi QR de les ampolles. L’ampolla està produïda a la UE amb l’ús d’un 100% de rPET (PET reciclat). Això vol dir que no es requereix extreure nous recursos fòssils per a la seva fabricació, sinó que s’atorga una segona vida a materials ja utilitzats. El disseny de l’ampolla a més ha tingut en consideració la recerca de l’eficiència del cubicatge per optimitzar el transport. El resultat és un 20% més de producte per palet tradicional.

Els fundadors han tingut l’oportunitat de viatjar i de conèixer realitats molt diferents a les nostres. Com ens comenten: “Creiem que un tipus d’iniciativa com AUARA no sorgeix de manera espontània i deslligada de l’entorn en què vivim, sinó que som part d’una societat que comença a demanar aquest tipus de coses i que és el brou de cultiu perfecte. Una societat que viu immersa a internet amb tots els seus pros i contres, i que amb un clic sap com viuen les persones de tots els racons del món i és molt més conscient del que l’envolta. Ens hem enamorat de cultures diferents i hem empatitzat amb els seus problemes i après també a relativitzar en alguns casos els nostres, o per contra a identificar problemes que teníem i que no vèiem.”

Els consumidors tindran alguna forma de seguir els projectes en què invertirà AUARA. “Volem que AUARA no només sigui una aigua transparent, sinó una empresa social encara més transparent. A través del web, els consumidors podran conèixer els projectes amb els quals col·laboren mitjançant AUARA, qui són els nostres socis locals, on es desenvolupen aquests projectes, els que hi viuen i per què els necessiten. Coneixeran els costos dels projectes, el seu estat d’execució, i podran seguir el seu impacte. Des de la pròpia ampolla, a través d’un codi QR, el client podrà saber amb quins projectes col·labora amb la seva ampolla.”

Manna Energy Foundation

Manna Energy Foundation és una organització sense ànim de lucre fundada per promoure la utilització d’energies renovables sostenibles. Aquesta startup, amb seu a Houston, entre altres projectes ha proporcionat sistemes de purificació d’aigua amb energia solar a diverses escoles secundàries a Rwanda. Els seus projectes inicials van ser per implementar aigua potable per a escoles i orfenats a Rwanda i, més tard, a través de la creació de l’empresa social de Manna Energy Limited, aquestes solucions es van ampliar a Kenya, i s’han traduït en l’accés a l’aigua potable per a més de 4,5 milions de persones en aquestes àrees en desenvolupament d’Àfrica.

Com altres organitzacions humanitàries es finança amb recaptació de fons a través de donacions. Manna va desenvolupar el primer projecte de Mecanisme de Desenvolupament Net de les Nacions Unides per al tractament d’aigua potable en els països en desenvolupament i ha registrat el primer Gold Standard Carbon Water Program, un dels més grans programes de tractament d’aigua amb finançament privat de la història, actualment proporciona accés a l’aigua potable a més de 4,5 milions de persones a la província occidental de Kenya.

Manna Energy Foundation ha instal·lat ja prop de 500 sistemes d’aigua amb filtració ultraviolada (UV). L’aigua és forçada per la gravetat a través d’un filtre de sorra, es fa passar sota la llum ultraviolada originada amb energia solar, que la descontaminació. Descontaminar l’aigua amb filtres elimina la necessitat de bullir l’aigua per desinfectar-la, fet que redueix el nombre d’arbres que es talen com a combustible.

Manna Energy Foundation s’ha compromès a reduir la pobresa a través de l’aplicació de tecnologies sostenibles per proporcionar aigua neta a través de models empresarials d’innovació social, així com la millora de la salut, la qualitat de vida i l’educació.

Valiryo

Un altre dels projectes innovadors de la indústria de l’aigua és el de l’empresa navarresa Lifeak va llançar al mercat Valiryo el 2014. Valiryo és un assecador corporal que ha arribat per substituir les tovalloles. Valiryo compta amb l’última tecnologia que aconsegueix un assecat total i homogeni de cap a peus en menys de 3 minuts. Permet estalviar en el consum d’aigua, cada ús de Valiryo en lloc d’una tovallola permet estalviar 78 litres d’aigua.

Com ens comenta un responsable de l’empresa: “Els 23 difusors d’aire que es distribueixen per la seva patentada columna escalfen l’aire fins 21ºC per sobre de la temperatura ambient. El tractament amb calor permet una major relaxació muscular i l’assecat amb aire càlid aconsegueix una pell molt més suau. Valiryo, al substituir les tovalloles, permet reduir l’impacte mediambiental derivat del rentat i assecat. Aquest benefici és especialment rellevant en instal·lacions on la rotació de tovalloles és molt elevada, com els hotels, on les tovalloles es canvien diàriament pràcticament en la seva totalitat.

El benefici es tradueix també en un menor pressupost dedicat a la gestió de bugaderia. L’estalvi que suposa per a un hotel utilitzar Valiryo respecte a assecar a l’hoste de la manera tradicional rentant i assecant les tovalloles és del 93.57%. S’optimitzen així els processos en reduir el volum de tovalloles a gestionar.

Segons les dades facilitades per diversos organismes, el procés de dilució dels productes de neteja implica la contaminació de 5 litres d’aigua addicionals per cada litre d’aigua emprat en el rentat. Segons aquests paràmetres, la contaminació aqüífera addicional generada pel rentat d’una tovallola seria de 65 litres, ja que per cada tovallola s’empren 13 litres. En total, cada ús de Valiryo en lloc d’una tovallola és equivalent a estalviar 78 litres d’aigua. Segons dades de l’organització Ecologistes en Acció, cada ús de Valiryo® en comptes d’una tovallola seria equiparable a estalviar l’aigua emprada en: 1 dutxa, 8 cisternes o deixar l’aixeta oberta durant 6 minuts i mig.

H2O Challenge

H20 Challenge és un programa pioner creat amb l’objectiu d’identificar i capacitar els millors projectes empresarials amb solucions disruptives, viables i sostenibles dins de la indústria de l’aigua. Aigües de València com a partner principal vol innovar més i per això vol invertir en startups i afegir a la seva estratègia nous models de negoci.

A través d’un programa d’acceleració dissenyada per l’IE Business School i Hub Madrid, H20 Challenge vol oferir una experiència de transformació que ajudarà els projectes seleccionats a entendre la situació actual del sector de l’aigua, validar els models de negoci, millorar la seva gestió amb eines de vendes i financers, i establir un pla d’acció estratègic per donar escalabilitat a nivell mundial, generant un impacte positiu en la societat. En H20 Challenge pretenen captar els projectes, noves idees, noves perspectives que ajudin a obrir el món de l’aigua. Aigües de València s’ha compromès a ser “l’inversor principal” si veuen algun projecte que els sembli interessant.

Des que va començar H2O Challenge, s’han presentat projectes de l’Índia, Perú, Xile, Brasil, Estats Units, Mèxic, Panamà, Sud-àfrica, Botswana, Regne Unit, Àustria, Holanda o Espanya. D’aquestes, n’han seleccionat 9 en funció de la seva viabilitat econòmica, la seva innovació, l’equip i el valor que aporten al client o usuari final del producte i la solució que ofereixen. Els seleccionats en la darrera edició han estat Wavve, WHC, ionAg +, AllGreen Holding, Vivansa, Vitality Vector, 2M Panamà, Waterloo i Osmo Systems.

Incom

Incom gestiona una innovadora màquina de reciclatge que converteix les ampolles d’aigua en viatges de metro. Segons va publicar EcoAvant: “La xarxa de metro de Pequín compta amb màquines que compensen amb saldo en els abonaments de transport o els mòbils als que dipositen envasos per al seu reciclatge. En concret, els viatgers reben entre 5 i 10 cèntims de iuan, respectivament, (al voltant d’un cèntim d’euro), per cada ampolla de plàstic que s’introdueixen a la màquina (el preu del bitllet senzill és de 25 iuans), ja que la màquina disposa de sensors que identifiquen la mida i qualitat de l’envàs i els abonen segons diverses categories. El crèdit es pot destinar al transport públic o a adquirir temps de trucada per als telèfons mòbils.”

“Les màquines gestionades per l’empresa de reciclatge Incom, aixafen les ampolles fins que les redueixen a un terç de la seva mida original i després les classifiquen segons el seu tipus i color en un procés que dura amb prou feines uns 20 segons, que és el temps que l’usuari ha d’esperar abans de cobrar.

“Són tan fàcils d’usar com un caixer automàtic”, afirma un portaveu de Incom, una companyia que processa 50.000 tones d’ampolles de PET a l’any. Les màquines del metro li serveixen a Incom també per recaptar diners en concepte de subsidis governamentals i per la venda de publicitat de les màquines. Les autoritats esperen estendre aquest sistema per tota la ciutat amb una xarxa de 3.000 màquines que s’ubicaran en escoles, zones residencials, parades d’autobusos i centres comercials.”

Per concloure, creiem que aquestes iniciatives demostren que és possible donar valor afegit als negocis tradicionals, innovant i observant les tendències i preferències dels usuaris i consumidors. Tenim l’oportunitat de crear negocis sostenibles i responsables amb l’entorn, capaços de reduir el seu impacte i maximitzar els beneficis.

Coneixes altres projectes innovadors en la indústria de l’aigua? T’animem a que els comparteixis amb un comentari!

The following two tabs change content below.
Fernando Lázaro
AMP per ESADE. Llicenciat com Expert en Màrqueting i Gestió Comercial per la UPNA. Amb experiència com a Conseller i Business Development en el sector de la maquinària d'elevació. Ha participat en la creació i direcció d'un e-commerce en el sector d'internet. Va passar posteriorment a l'àrea de consultoria d'innovació i desenvolupament de negoci. Ajuda a les empreses a fer créixer els seus negocis. Esportista i creatiu.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*