4 metodologies per determinar els reptes d’innovació de la teva organització

4 metodologies per determinar els reptes d’innovació de la teva organització

Tots els que treballem en innovació tenim la nostra pròpia definició del que és la innovació. En els tallers que organitzem, ens agrada començar amb aquest experiment i preguntem què entén cada participant per innovació i, efectivament, trobem tantes definicions com persones s’atreveixen a contestar-nos.

No obstant això, sempre hi ha un denominador en comú en totes les definicions ‘sense reptes no hi ha innovació’. Per posar el nostre costat més creatiu i tenir idees fresques i disruptives necessitem estar preocupats per un repte al qual ens estem enfrontant.

Un repte pot ser una oportunitat que ens ofereix el nostre entorn, o bé, una amenaça o un problema que ens desafia i per al qual hem de trobar una solució per ser més competitius i crear un major engagement amb els nostres clients.

Moltes organitzacions no tenen una política sistemàtica per determinar els reptes a què s’enfronten en cada moment (o als quals s’enfrontaran en el futur) i només inicien els processos d’innovació quan la necessitat els constreny i els obliga a adaptar-se. En canvi, altres ja han interioritzat aquesta política de transformació contínua i de forma periòdica fan exercicis per determinar els reptes sobre els quals buscar solucions innovadores.

A través d’aquest article volem compartir amb vosaltres algunes de les metodologies que fem servir per a que les empreses puguin determinar quins reptes tenen. Les 3 primeres ens serveixen per determinar reptes externs i la 4º la focalitzem més en la recerca dels reptes interns que hem de resoldre.

1. El Mapa d’Empatia

A través d’aquest exercici definim un perfil target de client i intentem esbrinar com és, què pensa, què diu, què mira o escolta sobre la temàtica que el vincula a la nostra empresa. Aprofundint en el nostre client target podrem determinar quines necessitats no cobertes té o quins obstacles trobarem i aquests es converteixen en reptes per a la nostra empresa per oferir-li solucions que els resolguin.

Mapa d'empatia
Mapa d’empatia

2. El Customer Journey Map

És una altra de les metodologies que fem servir. A través d’aquest fàcil exercici intentem entendre quins potencials punts de contacte tenen els nostres clients amb nosaltres en el seu procés de compra o en el procés d’optar per la nostra proposta de valor. És a dir, abans i després de comprar el nostre producte què fa. Per a cada punt de contacte, hem de reflexionar què fem bé, què fem malament o què no fem i podríem fer per millorar el nostre valor. D’aquesta anàlisi es determinen els reptes sobre els quals focalitzar-nos per prendre decisions més intel·ligents, per aconseguir que els nostres clients es decideixin per la nostra proposta de valor.

Customer journey map
Customer journey map

3. L’anàlisi de tendències del nostre sector

El nostre món cada vegada es mou més ràpid i dels comportaments dels consumidors es deriven tendències que l’estan transformant. Les empreses han d’observar amb deteniment cadascuna d’aquestes tendències per veure com impactaran en el nostre mercat. Així, per exemple, moltes organitzacions treballen per entendre com la digitalització creixent de la nostra societat modificarà el seu sector.

4. El Business Model Canvas

Per avaluar la manera en com creem, captem i oferim la nostra proposta de valor. A través d’aquest exercici, hem d’analitzar en cada fase de la cadena de valor, des de la proposta de valor, als canals que emprem o la nostra font d’ingressos, què fem malament i què podem fer. I aquests seran els reptes interns sobre els quals hem d’innovar.

Business Model Canvas
Business Model Canvas

Aquestes són algunes de les metodologies que es poden utilitzar de forma sistemàtica perquè una organització conegui i centri la seva innovació en elles.

Però no podem acabar l’article sense llançar una crida a totes les empreses sobre la necessitat d’auto imposar-se una política de transformació contínua. Hem de saber que ‘l’única constant en aquesta vida és el canvi’ (Heràclit) i hem d’entendre que els canvis interns i externs són una oportunitat única per seguir millorant la nostra aportació de valor. I no només això, sinó que tenen canals de comunicació interns amb tots els seus empleats perquè tots coneguin els problemes o oportunitats als quals s’ha d’enfrontar la seva empresa perquè, a través del seu talent, puguin posar el seu granet de sorra per resoldre-ho.

Saps quins són els reptes als quals s’enfronta la teva empresa? I aquests són coneguts per tots els teus col·laboradors? I ells tenen la possibilitat de participar en la seva resolució?

Una mica més enllà…

3 Passos per definir un repte d’innovació, per SDLI

La Herramienta para crear modelos de negocio, d’Emprendernalia

Desafiar el status quo de la innovación, per Ignasi Barri

Las 7 necesidades de un innovador, d’Inusual

Cómo lanzar retos de innovación que enganchen, per Innolandia

The following two tabs change content below.
Xavier Olba

Xavier Olba

Consultor en Estrategia Digital i Open Innovation en Salut en Induct SEA, S.L.
Consultor en Estratègia Digital i Open Innovation en Salut. Més de 15 d'anys d'experiència en la gestió de models de negoci en l'àrea de la salut.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*